Slaapklachten komen relatief veel voor bij ouderen. Bij vrouwen is dit twee keer zoveel als bij mannen. Uit recent onderzoek is gebleken dat één op de vijf jongeren lijdt aan slaapproblemen. Insomnia is hierbij de meest voorkomende categorie: deze slaapstoornis vormt 90% van de slaapklachten.

Jongeren en slaap

Slaapproblemen beginnen vaak op jonge leeftijd. In veel gevallen al rond het elfde jaar. Jongeren worden geconfronteerd met grote sociale veranderingen. Ze zijn van de beschermde basisschool naar een grote middelbare school gegaan. Er worden veel eisen aan hen gesteld op de nieuwe school, ze leggen contacten met leeftijdgenootjes en ontwikkelen zich op seksueel gebied. De stress in deze groep is groot. Daarbij verschuift de biologische klok van veel jongeren rond hun zestiende. Ze worden dan gemiddeld een uur later slaperig. Jongeren gaan soms al om half elf naar bed maar vallen dan pas om één of twee uur 's nachts in slaap. Ze krijgen door de slapeloosheid hun huiswerk niet af, presteren minder op school en liggen daar in bed weer over te piekeren. Zo houden ze hun slechte slaappatroon in stand.

Jongeren hebben gemiddeld negen uur slaap per nacht nodig. Weinig pubers halen die negen uur. Dat heeft vooral te maken met de schooltijden. Pubers zouden eigenlijk langer moeten uitslapen. Volgens wetenschappers zou het voor het slaapritme beter zijn als de scholen een uur later beginnen. De meeste jongeren worden pas om half twaalf 's avonds slaperig.

Jongeren met insomnia weten vaak niet wat er met ze aan de hand is. Ze zijn humeurig, depressief, lusteloos, onbereikbaar en hebben last van stemmingswisselingen. Ouders denken vaak dat hun kinderen liggen te piekeren. Mensen worden gespannen van een chaotisch slaappatroon. Dat slechte slaappatroon is vaak moeilijk te doorbreken. In de vakantie zijn de problemen overigens vaak verdwenen. De stress is dan weg en kinderen/jongeren kunnen wat langer uitslapen en daardoor bijtanken.

Volgens onderzoekers is men de afgelopen tien jaar ongeveer dertig minuten minder gaan slapen per nacht. Dat heeft onder meer te maken met het hoge werkritme en de zomer- en wintertijd.

 

Microstroom Therapie

Copyright © 2010 - 2017 GGZ Groep, Alle rechten voorbehouden
Disclaimer - Sitemap