slaap info 3

Veel mensen hebben in hun leven last van slaapproblemen. Vaak gaan deze slaapproblemen vanzelf over. Uiteindelijk zoekt circa tien procent van deze mensen hulp voor de slaapklachten. In verreweg de meeste gevallen betreft dit klachten van te weinig slaap, zoals moeilijk inslapen, slecht doorslapen of te vroeg wakker worden. Andere veelvoorkomende slaapklachten zijn overmatige slaperigheid, zoals te lang slapen, moeilijk wakker kunnen blijven of op ongewenste momenten in slaap vallen.

Slaapklachten worden pas een slaapstoornis als de slaapklachten langer dan een maand aanhouden en minimaal drie keer per week optreden. Ook dienen de slaapklachten het dagelijks functioneren te belemmeren. Het optreden van in- en doorslaapklachten komt vaker voor op latere leeftijd. Verder blijken klachten van te weinig slaap vaker voor te komen bij vrouwen dan bij mannen. Een slaapgebonden ademhalingsstoornis daarentegen komt vaker voor bij mannen (www.neurofeedback.nl).

Wat is slaap?

Slaap is opgebouwd uit verschillende slaapstadia, die achtereenvolgens worden doorlopen. Allereerst is er de lichte slaap (stadium 1 en 2), vervolgens de diepe slaap (stadium 3 en 4), en dan de REM-slaap (of droomslaap). REM staat voor Rapid Eye Movements. Deze zogenaamde snelle oogbewegingen zijn kenmerkend voor deze slaapfase. Een opeenvolging van deze slaapstadia wordt een slaapcyclus genoemd. De slaapcyclus duurt ongeveer anderhalf uur. Bij een normaal slaappatroon bestaat de nachtslaap uit vier tot vijf van deze slaapcycli.

Tijdens het inslapen bevinden de hersenen zich in een soort overgangsfase tussen een waak- en een slaaptoestand, oftewel een ontspannen toestand van waaruit je uiteindelijk afglijdt naar de slaap. Diepe slaap, die vooral gekenmerkt wordt door langzame hersengolven (delta-activiteit) treedt vooral op in de eerste helft van de nacht. De tweede helft van de nacht bestaat voor een groot deel uit de droomslaap. Tijdens droomslaap is er meer snelle activiteit in de hersenen, terwijl spieractiviteit onderdrukt wordt. Dit voorkomt dat dromen omgezet worden in actie. Verschillende kortdurende slaaponderbrekingen (wakker worden), vooral in het tweede gedeelte van de nacht, zijn normaal.

Hoeveel slaap heb je nodig?

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft, verschilt per persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap prima functioneren en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen acht uur slaap per nacht nodig heeft. Of u genoeg slaapt, is eigenlijk het beste te bepalen aan de hand van hoe u zich overdag voelt.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met vier tot vijf uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na vier tot vijf uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.

In onze maatschappij worden we beloond voor inspanning, niet voor ontspanning. We 'moeten' van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat van alles. Dat leidt ertoe dat we in onze dag steeds minder tijd inruimen voor ontspanning. Deze manier van leven leidt tot een hoge hersenactiviteit. Mensen die slecht slapen, hebben zowel overdag als 's nachts een hogere hersenactiviteit dan goede slapers. Voor hen is het belangrijk de hersenactiviteit te vertragen. Dit kan worden behaald door regelmatig overdag rust te nemen en voor het naar bed gaan enige tijd niets meer te doen.

Een goede kernslaap in combinatie met goede lichamelijke en geestelijke ontspanning is voldoende voor herstel. De kans is groot dat u er op die manier beter tegen kunt. Van belang is wel dat u de vier tot vijf uur kernslaap per nacht haalt.

 

Microstroom Therapie

Copyright © 2010 - 2017 GGZ Groep, Alle rechten voorbehouden
Disclaimer - Sitemap